داربست و انواع ان

آشنایی با داربست و اجزای آن

برای استفاده از کارگر در ارتفاع بالاتر از 3 متر، نیاز به تجهیزات بخصوصی است، گسترش ارتفاع های ساختمان ها سبب شده که نیاز به تجهیزاتی که راحت تر و سبک تر و کارا تر باشد،زیاد شود و درعین حال باید ایمنی و سرعت کار را نیز در نظر داشت.

زمانی که داربست بدرستی نصب نشوند، خطر افتادن و سقوط  حتمی می باشد.

باید در نظر داشت تقریبا 2 یا 3 میلیون از کارگران ساختمان، روی داربست ها کار می کنند، سپس با رعایت قوانین و استانداردها باعث جلوگیری از وقوع حادثه که منجربه مرگ نیز می شود.

اجزای داربست:

1. ستون داربست

لوله هایی که بصورت قائم نصب شده اند که در اصل ، بار اصلی داربست توسط این لوله ها به زمین منتقل می گردد. در اصل این لوله ها یا به صورت قائم و یا به صورت کمی مایل به نمای ساختمان نصب میگردد، که در حالت عادی ارتفاع این لوله ها 6 متر بوده که در صورت نیاز، بیشتر ارتفاع توسط اتصال ها (بست های برشی) به ارتفاع اضافه می گردد.

2. لوله های سرتاسری

لوله های افقی داربست که به حالت طولی در داربست نصب می شوند و داربست را به حالت افقی مهار می کند، که از این لوله ها برای تکیه گاه کردن تخته زیر پا و همچنین برای جابجایی در طول داربست  استفاده می شود.

3. لوله های زیر تخته ای (قالب)

لوله هایی که بین دوستون به صورت قائم نصب شده که در طول داربست باعث ایجاد مکانی برای قرار دادن تخته بنایی می شود.

4. شمع مایل

لوله ای که به صورت مایل به داربست متصل شده و یک سر آن روی زمین قرار میگیرد تا نوعی مهار را ایجادکنند. در اصطلاح به آن ها چسب نیز گفته می شود و در حالت معمول در ارتفاع حدود 5  متر نصب می گردد.

5. لوله های مهار

لوله هایی هستند که به صورت قطری بین داربست و نمای ساختمان نصب شده و ازجابه جایی داربست جلوگیری می نماید. این لوله ها اجازه نصب در ارتفاع را مهیا می کند.

6. میله ی شکاف دار:

این قطعه به منظور اتصال دو لوله به یکدیگر، چه در حالت افقی و چه در حالت عمودی استفاده می شود که در حالت معمول به اتصال معروف می باشد.

7.بست

برای اتصال لوله ها و تمامی اجزای داربست که تا به حال شناختیم، ازبست های قائم چهارپیچ استفاه میگردد. جنس این نوع بست ها فولادی بوده و توانایی زیادی در برابر فشار چه در حالت عمودی و چه افقی را دارا هستند.

اجاره داربست

اجاره داربست فلزی

زمانی که بنایی ساخته می شود نیاز به انجام استاندارد ها و شرایطی در زمینه ی ساخت آن ساختمان یا بنا دارد . که از جمله این موارد داربست است . داربست لازمه ی ساخت محسوب می شود و در واقع اگر داربست نباشد ساختی هم در کار نخواهد بود و به این دلیل که ساخت بنا نیازمند موجودیت و قابلیت داربست است به اهمیت داربست افزوده است البته داربست فقط در ساخت بنا یا ساختمان خلاصه نمی شود و کاربردهای بیشماره دیگری نیز دارد . اغلب ساختمان سازان و یا کسانی که به داربست فلزی نیاز دارند به جای خرید داربست فلزی که هزینه ی سنگینی برای سازنده دارد از اجاره داربست فلزی بهره می برند و در واقع هم هزینه ی کمتری می پردازند و هم اینکه بعد از اتمام کار درگیر ایجاد مکانی مناسب برای داربست نمی شوند . قیمت اجاره داربست به عوامل زیادی بستگی دارد اینکه داربست فلزی باشد یا .. اینکه مساحت ساختمان و تعداد طبقات آن چقدر است و عوامل دیگر محیطی و جنس داربست . داربست پایدار در زمینه ی اجاره داربست فلزی کمترین هزینه را به نسبت رقبا احتساب می کند و از نظر کیفیت ارائه بهترین عملکرد را به مشتریان عزیز ارائه می دهد .

ایمنی داربست

ایمنی داربست ها

محيط كار از چهار جزء انسان ، تجهيزات، مواد ومحيط تشكيل شده است. مهمترين مسئله در يك محيط كار ايجاد يك محيط ايمن مي باشد كه جهت ايجاد اين محيط اقدامات بسياري از آموزش پرسنل گرفته تا حفاظ گذاري دستگاه صورت مي پذيرد. يكي از اقدامات ايمني مؤثر در صنايع و فعاليتهاي گوناگون استفاده از داربست به عنوان يك وسيله مطمئن و ايمن جهت كار در ارتفاع مي باشد كه با استفاده از آن مي توان ايمني محيط كار را فراهم نموده و فعاليت را با كيفيت عالي به پايان رساند.

بر پا نمودن داربست داراي شرايط و دستورالعملهاي خاص خود مي باشد . شرايط و دستورالعملها شامل شرايط تجهيزات داربست بند، شرايط پرسنل و دستورالعمل ايمني خاص داربست بند مي باشد .

الف: ‌نيروي انساني :

افراد داربست بند بايد از نظر جسماني و رواني داراي سلامتي كامل باشند . (با انجام معاينات قبل از استخدام و دوره اي مي توان از اين امر اطمينان حاصل نمود)

1- داراي بيماريهاي صرع – سرگيجه- فشار خون و مشكلات تنفسي نباشد.

2- قدرت بالا روي از شيب های تند، عبور از گذرگاه هاي مرتفع را دارا باشد.

3- افراد بايد داراي اعتماد به نفس كافي باشند.

ب : ابزار و تجهيزات :

1- لوله هاي فولادي

بدون درز با قطر mm 48 مخصوص داربست بندي به طول cm 20 تا 6 متر و ضخامت mm 5/3 و وزن 3/21 كيلو گرم كه نوع بدون درز آن مناسب ترين لوله براي نصب داربست مي باشد . هنگام استفاده بايد دقت كرد لوله داراي شكلي سالم، صاف و تميز باشد و آغشته به مواد چرب و روغني ، سيمان و گچ نباشد .

2- بست هاي فلزي

بست فلزي چهار پيچه (فولادي) : متداولترين مورد استفاده در نصب داربست به شمار مي رود و دارای وزني معادل1650 گرم است كه قادر است  وزني معادلKg  1200 را تحمل نمايد و توسط چهارپيچ و مهره به لوله ديگر متصل مي شود و زاويه اي كه پس از اتصال دو لوله تشكيل مي دهد 90 درجه مي باشد. طول اين بست mm 100 از هر طرف است.

– بست فلزي چرخشي : اين نوع بست از دو قسمت مركب تشكيل شده كه توسط پين فولادي به يكديگر متصل مي گردد . به طوريكه دو قسمت درگير قابليت چرخش 360 درجه نسبت به يكديگر را دارند. لوله هاي داربست به صورت زاويه دار به هم متصل مي شوند . براي اتصال لوله هاي گذري ، ضربه اي، مورب و … از آن استفاده مي گردد . اين بست تحمل فشار 1000 كيلوگرم را دارد و زون آن معادل gr 1700 مي‌باشد .

– بست كمكي يا نگهدارنده : به منظور بالا بردن مقاومت بست ساده در برابر فشار بكار مي رود و در زير بست فلزي و مماس با آن قرار مي گيرد . براي داربست هايي كه وزن بيشتري را بايستي تحمل كنند  و همچنين داربستهاي كه به صورت معلق در ارتفاع نصب می گردند، از اين نوع بست ها استفاده مي‌گردد. داراي وزن 600 گرم بوده و مقاومت بست فلزي ساده را تا 2700 كيلوگرم افزايش مي دهد ولي به تنهايي داراي مقاومت كمي مي باشد.

– بست كلاهكي(مخصوص ايجاد سقف) : از اين نوع بست فقط در بالاي لوله هاي ستون يا عمودي استفاده مي شودو در واقع در داربست هاي مسقف يا داربست هايي كه نياز به چادر در آنها وجود دارد استفاده مي شود. وزن اين نوع داربست با 860 گرم و توسط يك پيچ محكم مي گردد . نوع ديگر اين بست چرخشي و قابل تنظيم مي باشد.

– بست زبانه اي يا پيوندي: جهت اتصال لوله هاي افقي مورد استفاده قرار مي گيرد. در محل تماس اين بست با لوله زائده هاي با قطر mm 14 طراحي شده كه در سوراخ لوله هاي افقي قرار مي گيرد. و توسط واسطه يا مغزي درون لوله مقاومت كششي بسيار زيادي معادل 4500 كيلوگرم در نقطه اتصال دو لوله به هم ايجاد مي نمايد. داراي چهارپيچ و وزني معادل1650 گرم مي باشد . سوراخهاي ايجاد شده در دو سر لوله ها از لبه مقطع لوله تا مركز سوراخ 30 ميلي متر قطر سوراخ mm 15 است .

3- مغزي:

در هر نوع داربست كه بيش از 6 متر ارتفاع داشته باشد حتماً از اين ابزار استفاده خواهد شد . مغزي رابط جهت تقويت استحكام لوله هايي كه روي هم قرار دارند استفاده مي شوند. اين ابزار داراي طول 120 ميليمتر و جنس آن از فولاد مي باشد. و در انواع مقطع چهارگوش  و دايره ساخته مي شوندكه در وسط آن رينگ فولادي با ضخامت mm  6 و قطر دايره اي 5/47 ميليمتر نصب گرديده به طوريكه پس از قرار گرفتن درون دو لوله با حلقه (رينگ) مغزي كمتر ازmm  5/2  از طرفين باشد تا مانع درگيري بست با لوله نگردد. مورد استفاده در لوله هاي عمودي به مراتب بيشتر از لوله هاي افقي دارد و وزن آن gr 800 مي‌باشد.

4- كفشك يا پايه فولادي :

در مكانهاي كه محل نصب آن سطوح سيماني ،موزائيك و يا آسفالت باشند و همچنين در زمين‌هاي شني و يا خاكي استفاده مي شود . همچنين براي استفاده كفشك روي سراميك يا كاشي حتماً از لاستيك مخصوص و تخته همزمان استفاده مي گردد تا در صورت سنگيني داربست آسيبي به كف سراميك يا كاشي وارد نشود.

5- لنگريا مهاربند داربست پيچي

وسيله اي قابل تنظيم كه توسط پيچ تغييرطول پيدا مي كند و جهت اتصال و تكيه دادن داربست به ستون يا ديواره در نقاط مختلف داربست بكار مي رود . وزن آنgr 1600 و داراي طول نهايي max410mm  و كمترين طول min 218 mm مي باشد . نوع ديگر آن درون لوله هاي عمودي قرار مي‌گيرد و وزن آن gr 2850 و در مهار سقف بصورت عمودي بكار مي رود.

6- چرخ هاي فولادي :

براي داربست هاي سيار بكار مي رود.چرخ ها در دو نوع داخل سالن ياخارج سالن ساخته شده كه روي گروه اول تغييراتي حاصل شده روكش چرخ از لاستيك مخصوص ساخته شده و وزن آن معادل 55/9 كيلو و تحمل 600 كيلو گرم وزن را دارد . نوع فولادي آن در خارج كارگاه مورد استفاده قرار مي گيرد و تحمل نيروي معادل 1000 كيلوگرم را به تنهايي دارد و وزن تقريبي آن معادل 5700 كيلوگرم و در يك داربست 8 متري با احتساب وزن داربست 4 تن نيرو را تحمل مي كند.

7- آچار دوسر رينگ كروم واناديم استاندارد. 22×21 داراي طول 28 سانتي متر كه جهت محكم نمودن پيچهاي داربست بكار گرفته مي شود. حداكثر نيروي مجاز جهت سفت كردن توسط اين آچار 600 كيلوگرم يا نيروي بازوي كارگر مي باشد .

8- گونيا  تراز  شيلنگ تراز و شاقول

9- طناب ايمني (نجات) كه در مجاورت داربست به ستون يا محلي جهت حفاظت افراد و نصب كمربند ايمني مورد استفاده قرار مي گيرد و طول آن 20 متر مي باشد.

10- كمربند ايمني و كفش مخصوص:

داربست كه داراي كف مخصوص كه الاستيسه زياد دارد . ساق اين نوع كفشها بلندتر از ساير كفش‌هاي ايمني طراحي و ساخته مي شود . اين كفش مشابه كفش ايمني مي باشد كه به پاي كارگر به هنگام عبور از روي لوله هاي دايره شكل اطمينان خاطر زياد مي بخشد و مانع از لغزش او مي گردد .

11- شبكه هاي توري حفاظتي :

در داربست هاي سبك و سنگين به كار مي رود . از جنس نايلون – كتان – پلي استر تهيه مي شود و درشتي بافت تار و پود به فاصله 1 سانتي متر از يكديگر قرار دارند و اغلب به رنگ سبز بر روي نماي داربست و به منظور جلوگيري از سقوط اشياء و ابزار و تكه هاي مصالح ساختماني نصب مي گردد. نصب اين حفاظ ايمني در داربست هاي ساختماني ، كنار گذرگاهها يا معابر عمومي الزاميست.

داربست

انواع داربست

داربستهای پیش آمده

اینها شکلی از داربستهای مهار شده ی مستقل هستند که کاملاً به ساختمان تکیه دارند و در مکانهایی که برپاسازی دارستهای مرسوم از سطح زمین غیرممکن یا نامطلوب باشد مورد استفاده قرار می گیرند. سازه ی داربستی تکیه گاه چون از سطح ساختمان بیرون زده است به عنوان داربست پیش آمده شناخته می شود. برای ایجاد مهار، شمعهای قابل تنظیمی در بین سقف و کف نصب می گردد و لوله های مهاری به آنها متصل می شوند. به جز در مورد شمعهای مایل محکم کننده در این داربست تنها از بست های قائمه استفاده می شود.

9.6.3: داربستهای معلق 

این داربست از یک سکوی کار تشکیل می شود که از تکیه گاه هایی مانند بازوهای طرّه ای لبه فوقانی ساختمان معلق است و به عنوان وسیله ای موقتی جهت نظافت و تعمیرات سبک نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از ساختمان های بلند امروزی به ریلهای آویزشی مجهز هستند که در نمای ساختمان با تیر لبه فوقانی کار گذاشته شده اند و یا ریل آویزش گهواره به سطح فوقانی بام مسطح متصل است و یک واگون برقی یا دستی یا بازوهای لنگری جمع شونده جهت تکیه گاه سکو یا گهواره معلق بر روی آن سوار می شود. گهواره ها یا به صورت واحد های مجزا و یا گروهی به کار می روند تا یک سکوی کار پیوسته ایجاد کنند. چنانچه از گهواره ها به صورت گروهی استفاده شود، انتهای ستون های تنها به یکدیگر لولا می شوند و فضایی که بدین ترتیب در بین هر دو گهواره مجاور ایجاد می گردد نباید از 25mm بیشتر باشد.

9.6.4: داربستهای برجی متحرک

این داربستها عمدتاً توسط نقاشها و تعمیرکاران و برای دسترسی به سقفها و مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که سکوی کار باید به سرعت از مکانی به مکان دیگر منتقل شود. داربست اساساً از لوله های داربستی و به صورت برجی مربع شکل ساخته می شود و در زیر آن نیز چرخ و ترمز نصب می گردد. جهت بالا و پائین رفتن از داربست، نردبانی عمودی به یک طرف برج متصل شده است. سکوی کار باید با مقررات مربوطه مطابقت داشته باشد و ابعاد آن از 1/2 m × 1/2 m کمتر نباشد. برای آنکه داربست از ثبات کامل برخوردار باشد ارتفاع آن نباید از 3/5 برابر اندازه ی کوچکترین ضلع برای کارهای داخلی و 3 برابر اندازه ی کوچکترین ضلع برای کارهای خارجی بیشتر باشد. همچنین به جز در مواردی که داربست به ساختمان مهار می شود ارتفاع آن نباید از حداکثر 10m تجاوز کند.

انواع داربست

9.6.5. برجهای داربست

9.6.5.1: برجهای استاده آزاد 

ساختارهای ایستاده آزاد به خود متکی هستند و به ساختارهای دیگر برای استحکام یا پایداریشان کاملاً وابسته نیستند.

-برجهای دسترسی کار سبک

ثابت و متحرک برای استفاده داخل ساختمانها

(بار تحمیل شده بیشتر از 1/5 kn/m2نباشد).

– برجهای دسترسی کار سبک

تابت و متحرک برای استفاده در بیرون

(بار تحمیل شده بیشتر از 1/5 kn/m2نباشد).

– برج های کار سنگین

این برج ها همیشه مطابق جزئیات طرح ساخته می شوند.

9.6.5.2: فقط برج های متحرک

اتصالات در ستون ها باید فقط با غلاف یا بن بست های موازی ساخته شوند.

چرخها قطری کمتر از 125mm ندارند و باید با موانعی که نتوانند به طور ناگهانی آزاد شود درون پایه ستون ها قفل شوند. بار کاری ایمن باید بر روی چرخ مشخص شود.

9.5.6.3: دسترسی

نردبان باید به طرف باریکتر برج و ترجیحاً درون ناحیه پایه ثابت شود. آن ممکن است عمودی یا زاویه دار باشد. همه قوانین نردبان معمولی باید به کار روند.

9.5.6.4: برجهای ثابت و متحرک

ابعاد مطابق با نیاز تغییر می کند اما ارتفاع ستون ها نباید هرگز از 1/2m کمتر یا از 2/7m بیشتر باشد.

اتصالات پایه بلند باید تقریباً در 150mm از قسمت پایین ستون ها ثابت شوند.

به استثنای سکوی کاری، کمرکش و دستک افقی نیز باید به ستون ها یا بن بست های قائمه ثابت شوند.

ارتفاع جایگاه کار نباید از 2/7m تجاوز کند یا بزرگتر از کوچکترین اندازه پایه باشد.

مهاربندی به دو شکل است:

1- مهاربندی پلان (plan bracing) در پایه، سکوی کار و در جایگاه کاری بصورت یک در میان.

2- مهاربندی مورب در ارتفاع کامل داربست در تمام چهار طرف.

در مهاربندی پلان ستون ها باید با بست های قائمه ثابت شود. مهاربندی مورب باید به کمرکش ها و دستک افقی با بست های گردان یا زاویه قائمه ثابت شوند. ارتفاع مطابق نسبت پایه برای هر نوع ساختار نباید بزرگتر از آنچه در زیر نشان داده شده باشد.

برج داخلی ثابت  1 تا 4

برج خارجی ثابت  2 تا 3/5

برج داخلی متحرک 1تا 3/5

برج خارجی متحرک 1 تا 3

حداکثر ارتفاع توصیه شه بدون تکیه گاه برای برجهای ثابت 10/8m می باشد. به جز در موردی که به ساختمان در فواصل 6m وصل شود و تا 50m افزایش یابد.

سکوی کار باید کاملاً و دقیقاً با مساحت حداقلی 1/2 m × 1/2 m تخته پوش شود.

دستک های افقی نباید در فواصلی کمتر از 1/5m قرار گیرند.

بار توزیع شده روی سکوی برج کار سبک نباید از1/5 kn/m2تجاوز کند.

نرده های محافظ و قرنیزها در هر چهار طرف ضروری است و قرنیزها باید از سطح سکو حداقل 150mm بالاتر قرار گیرد و نرده محافظ باید حداقل 910mm بالاتر از سکو باشد. در حالی که فاصله بین قرنیز و نرده محافظ از 470mm بیشتر نباشد.

9.6.6: بالابرهای برجی 

بالابرهای برجی ساختارهای بلند باریکی هستند؛ عموماً به داربستی که کاربرد بیشتر دارد اتصال می یابند و پایه های مشترکی با این داربست دارند.

نصب علائم راهنما بر روی بالابرها باید به روش توصیه شده ی سازنده ی بالابر صروت بگیرد.

هر نوع تخته کوبی که در مقابل وزش باد مقاومت نشان می دهد نباید به کار رود، مگر اینکه در طراحی آن نیروی باد نیز محاسبه شده باشد.

فونداسیون بالابرهای برجی باید تراز و مستحکم باشد. بالشتک های اصلی باید به اندازه ای در زمین فرو روند که در برابر ارتعاش مقاوم باشند.

پایه ها باید درصفحه ای زیر ستون که به بالشتک ها میخکوب شده اند به صورت عمود با دقت 10mm در هر 6 متر ارتفاع قرار بگیرند (ارتعاش نباید به صورت تجمعی و یا افزایشی باشد).

کمرکش و دستک های افقی داربست باید با بست های قائمه به ستون ها ثابت شوند. و ارتفاع جایگاه های کار باید با ارتفاع جایگاه کار داربست اصلی مطابقت داشته باشد، و نباید بیشتر از 2m باشد.

مهارها نیز باید با بست های قائمه به ستون اتصال یابند. تمام قسمت های نمایی برج باید مهاربندی گردد به جزء فاصله ی دو ستون که محل دسترسی است.

مهاربندی پلان باید در بالای برج و تمام اجزائی که cathead یا یک مکانیسم بالابرنده را پشتیبانی می کنند به کار رود. علاوه بر این برج باید به داربست اصلی در جایگاه های کاری متناوب مهاربندی پلان گردد.

بالابرهای برجی و داربست مجاور باید به تمام طبقه های ساختمان اتصال یابند. ارتفاع برج در آخرین نقطه ی اتصال نباید بیش از 6 متر باشد.

در جائی که دسترسی به بالابرهای برجی از طریق داربست وجود ندارد، برج باید به طور مستقیم به ساختمان اتصال یابد.

هرنوع بالابر برجی که بطور آزاد برپا می شود با بالابری که بیش از 50 متر ارتفاع دارد، باید طبق توصیه های سازنده بالابر به طور ویژه طراحی، مهاربندی، اتصال و مستحکم گردد و باید دارای ثبات کافی باشد.

در تمام سطوح دسترسی به بالابر برجی یا مسیر آن یا جایی که افراد در معرض ضربه خرودن توسط قسمت های متحرک بالابر هستند. بالابر برجی یا مسیر آن باید با محصورسازی اصولی محافظت گردند.

در جائی که دسترسی به بالابر برجی موردنیاز است، درهای ورودی متناسب باید فراهم گردند. ارتفاع درها و منطقه ی محصور باید 2 متر باشد.

وقتی که افراد حمل و نقل می شوند، باید یک قفل داخلی یا وسیله ای ایمنی برای هر در فرهم گردد؛ برای اطمینان یافتن از اینکه این در تنها وقتی باز می شود که به سطح زمین رسیده است و همچنین آن باید قبل از اینکه از زمین بالا رود بسته شود.

9.6.6.1: بالابر بنا

حتی در قراردادهای بزرگ، بالابرهای مکملی ارزشمند برای جرثقیل های ثابت و متحرک هستند. در محل های کاری کوچک، ممکن است آنها تنها ماشین آلات بالابر در دسترس باشند.

انواع مختلفی از بالابرها موجود است. ممکن است انواع بزرگترها آنها به عنوان آسانسور عمل کنند ولی کاربرد باید بر طبق قوانین دقیق ساخت، نصب و راه اندازی شوند.

9.6.7: داربست قفسی

داربست قفسی شامل مجموعه ای از ستون ها است که در فاصله های منظم بصورت خطوط موازی مرتب شده اند (معمولاً با فاصله های مساوی جدا از هم). این ستون ها با مجموعه ای از کمرکش ها و دستک های افقی داربست در هر طبقه ی کاری به هم اتصال یافته اند. جایگاه کار فوقانی به منظور ایجاد یک سکوی دسترسی برای کار بر روی سقف و طاق نما، برای مصال به منظور تعمیرات منایع روشنایی، تهویه یا اسپرینکلرها بالا نواحی داخلی تخته بندی شده است.

همچنین فاصله ی بین دو ستون در داربست قفسی ممکن است برای تشکیل یک داربست دسترسی معمولی به دیوارهای نگهدارنده طاق نما نیاز داشته باشند.

دو نوع داربست قفسی وجود دارد:

1- داربست قفسی با بیش از یک طبقه (جایگاه کار)

2- داربست قفسی تنها با یک جایگاه کاری (یک طبقه)

ستون ها در هر جایگاه کاری در هر جهتی نباید بیش از 2/5 متر باشند.

ارتفاع اولین جایگاه کار در جائیکه دسترسی به سطح زیرین داربست ضروری است ممکن است به 2/5 متر برسد، در غیر این صورت ارتفاع جایگاه های کار معمولاً باید در فواصل 2 متری باشد.

به استثناء سطح کاری در فاصله های بین دو ستون بیرونی، یک قفس باید فقط دارای یک جایگاه کار باشد. به عبارت دیگر جایگاه کار فوقانی و بارگیری بر روی این جایگاه نباید از 0/75 kn/m2 فراتر رود.

در موردی که داربست قفسی، سطح بزرگی را پوشش می دهد عرض دهانه ی کناری ممکن است به 3، 4 یا 5 تخته کاهش یابد تا با مقررات انواع ویژه دسترسی در اطراف لبه ها مطابقت پیدا کند.

کمرکش و دستک های افقی باید با اتصالات قائمه به ستون ها متصل شوند. در جایگاه کار فوقانی، دستک های افقی داربست باید با بست های مهاری خود آن به کمرکش ها اتصال یابند. دستک های افقی در جایگاه های کاری در دهانه های کناری ممکن است به کمرکش ها متصل شوند تا سطحی تراز را برای بارگیری بوجود آورند.

تمام داربست های قفسی باید مهاربندی شوند و یا اتصال یابند. برای اطمینان یافتن از اینکه آنها ثابت و پایدارند، ستون ها باید به طور کافی مهاربندی گردند تا برای حمل بارهای عمودی به قدر کافی مستحکم باشند. قفس ها باید به اندازه ی کافی مستحکم باشند تا در مقابل تکان ها ی جانبی و بارهای افقی مقاومت کنند و از واژگونی ایمن باشند. قفس های بیرونی باید برای مقاومت در برابر نیروی باد مهاربندی گردد و هنگامی که ضروری است لنگرگیری شوند.

وقتی که قفس ها بدون هیچ گونه تکیه گاه و آزادانه برپا شده اند plan bracing باید در نظر گرفته شود.

9.6.7.1: قفس های خارجی

مهاربندی داربست باید به صورت هر مهار به ازای هر 6 ستون در تمام مسیرها انجام شود. مهاربندی در تمام مسیرها باید ترجیحاً به کمرکش ها یا دستک های افقی با اتصالات زاویه قائمه بسته شوند یا اگر این امر امکان پذیر نباشد، با استفاده از بست های گردان داربست به ستون ها متصل شوند.

9.6.7.2: قفس های داخلی

جایی که یک ساختار مجاور وجود دارد، قفس ها از این ساختار ثبات و استحکام می یابند. و اگر امکان پذیر باشد هر چهار طرف باید ایمن گردند. و در جائی که دو دیوار مقابل هم وجود دارد، کافی است که لوله ها طوری چیده شوند که لبه ی همه آنها جفت هم باشند. (کنار یکدیگر یا لب به لب قرار بگیرند.) چنانچه فقط یک دیوار وجود داشت استفاده از بست دو طرفه ضروری است.

خوشایندترین گزینه ی انتخابی، گسترش کمرکش و دستک های افقی داربست است. جائیکه آنها در هر دو انتها لب به لب هم قرار دارند، قطرّهای بست چوبی و پین های باز ممکن است به کار روند.

9.6.7.3: سکوها 

هیچ نوع شکافی نباید در سطح سکو وجود داشته باشد، لبه ی کناری سکوها نباید بیش از 150mmباشد، مگر اینکه قرنیز و نرده های حفاظتی فراهم گردند. جائی که یک سمت داربست بیشتر از 11 ستون دارد فقط به دیوار اتکا کردن امکانپذیر نیست (فقط دیوار تکیه گاه نباشد). زیرا بعضی از ستون ه در هر صورت از تکیه گاه بسیار دور خواهند بود. بنابراین مهاربندی الزامی خواهد شد که می توان با کاربرد اتصالات و لوله ها با استفاده از قسمتهای میانی ساختار برای مثال ستون ها بهره برد.

هر نوع قفسی که بیش از 50m ارتفاع دارد باید به طور ویژه طراحی شود. به عنوان یک قانون کلی، ردیف  ستون ها باید به صورت یک در میان مهاربندی گردد.

در داربست های قفسی که تنها یک جایگاه کار دارند باید توجه خاصی به مهاربندی مواردی که کمتر از 2/5m ارتفاع دارند شود. عدم مهاربندی جایگاه کار فوقانی مؤکد این است که پایداری سطح آن ناشی از مهاربندی تنها یک جایگاه است که بنابراین باید به طور صحیح قرار گرفته و ثابت شوند.

ستون ها باید با اتصالات پایه ای (foot tie) حداقل در دهانه های یک در میان در هر دو مسیر برای ایجاد چارچوب ها فراهم شوند. مهاربندی قطری چارچوب ها باید بصورت یک در میان در دو جهت انجام شود. کمرکش و یا دستک های افقی داربست باید با غلاف یا بست های موازی متصل شوند. مواد و مصالح نباید بر روی قفس ها انباشته شوند، مگر در مواردی که به طور ویژه برای این منظور طراحی شده اند.

برای جزئیات بیشتر BS 5973 را ببینید.

9.6.8: داربست دروازه ای (طرّه ای)

این داربست ها در وهله اول به عنوان سکویی مرتفع جهت بارگیری و تخلیه بار در بالای پیاده رو های عمومی و مکانهایی که ساختمان در حال احداث یا تعمیر، در مجاورت پیاده رو قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرند. مقررات ویژه ای آنها مانند راهروی پیاده رو روشن سازی و محدودیت های ابعادی باید کاملاً رعایت شوند. از سکوی پل مانند همچین می توان به عنوان مکان ذخیره سازی مصالح و یا سکویی برای برپا ساختن داربستهای مستقل معمولی جهت دسترسی به نمای ساختمان نیز استفاده کرد.

اجاره داربست

اجاره داربست

زمانی که بنایی ساخته می شود نیاز به انجام استاندارد ها و شرایطی در زمینه ی ساخت آن ساختمان یا بنا دارد .

از جمله این موارد داربست است . داربست لازمه ی ساخت محسوب می شود و در واقع اگر داربست نباشد ساختی هم در کار نخواهد بود و به این دلیل که ساخت بنا نیازمند موجودیت و قابلیت داربست است به اهمیت داربست افزوده است البته داربست فقط در ساخت بنا یا ساختمان خلاصه نمی شود و کاربردهای بیشماره دیگری نیز دارد .

اغلب ساختمان سازان و یا کسانی که به داربست فلزی نیاز دارند به جای خرید داربست فلزی که هزینه ی سنگینی برای سازنده دارد از اجاره داربست فلزی بهره می برند و در واقع هم هزینه ی کمتری می پردازند و هم اینکه بعد از اتمام کار درگیر ایجاد مکانی مناسب برای داربست نمی شوند . قیمت اجاره داربست به عوامل زیادی بستگی دارد اینکه داربست فلزی باشد یا .. اینکه مساحت ساختمان و تعداد طبقات آن چقدر است و عوامل دیگر محیطی و جنس داربست . داربست پایدار در زمینه ی اجاره داربست فلزی کمترین هزینه را به نسبت رقبا احتساب می کند و از نظر کیفیت ارائه بهترین عملکرد را به مشتریان عزیز ارائه می دهد .

جابجایی داربست

جابجایی داربست و استفاده از وسایل نقلیه مناسب:

جابجایی بار یکی از قسمت های مهم در این کسب و کار می باشد که باید در آن دقت زیادی به عمل بیاید ، زیرا کوچک ترین اشتباه می تواند منجر به بروز مشکلات جبران ناپذیری شود.

برای حمل و جابجایی لوله های داربست که ۶ متر طول دارند بهترین و ایمن ترین وسیله ، خاور ها و کامیون ها می باشند اما به دلیل کاهش هزینه ها و به خصوص به خاطر وجود محدودیت های ترافیکی در  شهر ها ، اغلب برای جابجایی لوله ها از وانت های نیسان استفاده می شود ، هرچند این نوع جابجایی مورد تایید نبوده و از نظر ایمنی توصیه می شود که از خاور استفاده شود اما با توجه به همه گیر بودن استفاده از نیسان برای جابجایی ، در اینجا ذکر چند نکته که می تواند خطرات حمل و نقل را به حداقل برساند خالی از لطف نیست.

باید در جلو و انتهای باربند از سیم بوکسل استفاده شود .

الائم مثلثی شکل احتیاط باید در انتهای لوله های داربست نصب شود و حتما به صورت شب رنگ باشد . خودروی نیسان نباید بیش از صد شاخه لوله ۶ متری حمل کند . در حین رانندگی باید فلاشرها روشن باشد . اگر در شب حمل بار انجام می شود استفاده از چراغ گردان خطر در حمل بار الزامی است . سرعت مطمئنه در مواقعی که بار حمل می شود باید رعایت شود . دقت کنید که حمل بار کاری خطرناک است و می تواند به دیگران صدمه وارد کند پس حین رانندگی به اعصاب خود مسلط باشید و در رساندن بار به محل کار عجله نکنید .

پوشش مناسب برای افراد مشغول در کار نصب

انواع پوشش مناسب برای افرادی که مشغول در کار نصب داربست

دستکش: انواع و اقسام دستکش ها در بازار و برای کارها و صنایع مختلف موجود می باشد اما دستکشی که در کار داربست باید مورد استفاده قرار گیرد ، دستکش برزنتی با ضخامت مناسب است تا بتواند از آسیب هایی که ممکن است به دست کارگران وارد آید جلوگیری کند.

لباس کار: متاسفانه افرادی که در کشور ما به نصب و کار بر روی داربست اشتغال دارند اغلب از لباس مخصوص و مناسب این کار استفاده نمی کنند و لباس های مختلفی بر مبنای راحتی یا سلیقه خود می پوشند ، در حالی که لباس توصیه شده برای این شغل لباس های کار یکسره است چرا که حجیم و دست و پا گیر نمی باشد ، از آراستگی خوبی برخوردار است و در فصل سرما نیز پوشش گرمایی مناسبی دارد.

کفش کار: باز هم مثل لباس کار ، شاهد این موضوع هستیم که افراد برای کار بر روی داربست فلزی از کفش های معمولی استفاده می کنند که این امر می تواند خطرات فراوانی را به وجود آورد. به دفعات دیده شده که لوله های داربست به صورت سهوی رها شده و روی پای کارکنان افتاده و باعث آسیب دیدگی آنها شده است. به همین جهت باید از کفش های ایمنی که جلوی آن ها دارای محافظ آهنی می باشد استفاده شود. در این جا لازم به ذکر این نکته است که تمام پرسنل گروه داربست پایدار ملزم به استفاده از کفش و لباس مناسب و استاندارد می باشند.

داربست در تهران

داربست در تهران

نصب و اجرای داربست در کلان شهر تهران لازمه همراه داشتن یک تیم حرفه ای و متخصص است.

دستورالعملهای ایمنی در داربست

همانطوریکه قبلاً گفته شد ایجاد داربست های فلزی بمنظور دستیابی افراد به یک محیط ایمن جهت انجام کار صورت می گیرد که تأمین کننده نیازهای روحی روانی افراد در ارتفاعات و پرتگاههای خطرناک بوده و به آنان اطمینان خاطر فراوانی جهت انجام کار خواهد داد .

بنابراین رعایت قوانین ایمنی در این حرفه به مراتب شدید تر از سایر حرفه ها بایستی صورت گیرد و کلیه افرادی که مسئولیت اجرای داربست های فلزی را بعهده دارند بایستی بیش از همه اقشار با ایمنی و قوانین آن آشنا  شوند و در نتیجه تخصص خود نیز مهارت کافی داشته باشند و از سالم ترین افراد از نظر جسمی و روانی انتخاب شوند تا از عهده انجام کار در ارتفاع به خوبی بر آیند. برای آشنائی بیشتر کلیه افرادیکه به هر طریق ممکن با این شغل حساس درگیر هستند مطالبی به شرح زیر و بصورت خلاصه درج گردیده که بکار بستن آنها لازم و ضروری می باشد.

۱- قبل از اقدام به نصب هر نوع داربست بررسی و مطالعه کلیه جوانب محدوده عملیات از هر نظر الزامیست .

۲- ایمنی کردن محیط کار از قبیل قطع جریان برق_ توقف ماشین آلات یا نصب کارت ایمنی روی تجهیز.

۳-  تبادل نظر با مشتری یا متقاضی برای آشنائی با فعالیتی که برای آن داربست نیاز است.

۴-انتخاب ابزار و وسایل سالم با توجه به نیاز تجهیزات هر داربست و انتقال آن به محل کار و به اندازه کافی.

۵-  حمل لوله _ اتصالات و سایر تجهیزات توسط کامیون مخصوص که دارای حداقل

۲۰/۶ متر طول محل بارگیری دارد .

۶- نصب نوارهای هشداردهنده پیرامون محدوده عملیاتی و الصاق تابلوهای مخصوص داربست .

۷- بررسی سطوحی که پایه داربست روی آن نصب خواهد شد و در صورت نرم یا شنی بودن آن از تخته های استاندارد در زیر کفشک استفاده شود . در سطوحی که بتونی یا موزائیک وجود دارد کفشک کافیست .

۸- در سطحی که چوبست از قطعات چوبی یا صفحات فلزی و در سطوح کاشی یا سرامیک از لاستیک و تخته استفاده گردد

۹-  استفاده از تراز_ شاقول برای گونیا ساختن بنای داربست .

۱۰- فاصله اولین کلاف از سطح زمین یا کفشک حداقل ۳۰ سانتی متر و در گذرگاههای عابرین ۷۰/۲ متر

۱۱-فواصل بین پایه ها از یکدیگر در طول و عمق داربست به نوع آن بستگی دارد و از ۱۰/۱ تا ۹۰/۱ متر متغیر است

۱۵- اختلاف ارتفاع طبقات از یکدیگر (فاصله هر کلاف) مطابق استاندارد m 80/1 = H

۱۶- جهت بالا رفتن ساختن پله های مخصوص با استفاده از لوله های ۸۰ سانتی متری و رعایت فاصله ۳۰ سانتی متری برای هر پله

۱۷-  برای ادامه ارتفاع داربست در هر طبقه از تخته های استاندارد به ابعاد ۴ سانتی متر ضخامت و ۲۵ سانتی متر عرض و در طول های از ۱ متر تا حداکثر ۴ متر از نوع محکمترین و سالمترین چوب ها استفاده شود.

۱۸-  تخته ها با توجه به نوع داربست حتماً روی لوله افقی بالائی قرار گیرد زیرا مقاومت در این نقاط ۲ برابر است

۱۹-  فاصله دو سر تخته از تکیه گاه یا نشیمن (لوله های عمقی یا افقی نباید کمتر از ۲۰ سانتی متر به طرف بیرون باشد)

۲۰- در صورت استفاده مداوم از تخته ها آن ها را توسط بست یا لوله به داربست محکم کنید (خطر واژگون شدن تخته)

۲۱-  از بکار بردن میخ به منظور تحکیم تخته های سطح کا جداً خودداری نمائید

۲۲-  جهت جلوگیری از انحراف یا سقوط داربست از لوله هایی که به صورت ضربدری روی داربست نصب می شوند استفاده کنید زیرا این لوله ها که بادگیر نامیده می شوند مقاومت داربست را زیاد خواهند کرد .

جابجایی داربست و استفاده از وسایل نقلیه مناسب

۲۳-  از انبار نمودن لوله _ بست و سایر قطعات اضافی روی سطوح کاری بدون حفاظ خودداری نمائید .

۲۴-  پس از ایجاد سطح کار مناسب نسبت به ایجاد حفاظ ایمنی (حفاظ کمر و پا) با ارتفاع ۱۱۰ سانتی متر از سطح کار اقدام نمائید .

۲۵-  در داربست های عریض یا مرتفع در هر ۳۰ متر مربع از سطح اقدام به مهار داربست به تکیه گاه نمائید (داربست سبک)

۲۶-  در داربست های سنگین در هر ۱۵ متر مربع داربست توسط مهاربند یا لنگر به دیواره یا ستون مرتبط خواهد شد

۲۷-  در محل هائیکه آلوده به روغن _ گیریس و چربی می باشند از خاک اره جهت جلوگیری از لیز خوردن استفاده نمائید .

۲۸-  هرگز از تخته های آلوده به روغن استفاده نکنید خصوصاً در طبقات مرنفع .

۲۹-  جهت انتقال لوله به ارتفاع از بست فلزی که به یکسر لوله متصل شده با استفاده از طناب، قرقره استفاده کنید.

۳۰-  سایر اتصال دهنده ها را توسط ظروف مخصوص و با استفاده از قرقره قلاب و طناب به بالا منتقل نمائید.

۳۱-  از شوخی کردن با افراد دیگر در هنگام کار واقعاً پرهیز کنید.

۳۲-  فقط از آچار ۲۲×۲۱ دو سر رینگ (کروم وانادیم)استاندارد استفاده کنید.

۳۳-  در صورتیکه داربست در معابر عمومی قرار دارد از توری های حفاظتی در سر تا سر آن استفاده نمائید.

۳۴-  برای ادامه پله در داربست از فاصله ۸/۲ متری از پله های حفاظ دار استفاده شود  .

۳۵-  در داربست های گذرگاهی نصب حفاظ کمر و پا (هندریل) الزامیست .

۳۶-  مهره های پیچ بست فلزی را تا حد مجاز سفت کنیدkg/cm 600 یا نیروی بازوی کارگر

۳۷-  از هر نوع آچار دیگر یا اهرم برای سفت کردن مهره ها خودداری نمائید.

۳۸-  رها کردن داربست های فلزی بصورت نیمه کاره خطر آفرین خواهد بود.

۳۹-  هنگام پیاده نمودن داربست قطعات باز شده را از ارتفاع پرتاب نکنید.

۴۰-  کلیه قطعات باز شده داربست توسط طناب و قرقره قلاب به پائینی منتقل شوند.

۴۱-  باز کردن داربست از بالا ترین نقطه جائی که کار پایان گرفته صورت می گیرد. باز کردن از پائین خطر مرگ به همراه دارد.

۴۲-  هنگام نصب داربست در مجاورت کابل های برق فشار قوی رعایت ۶ متر فاصله از هر طرف الزامیست.

۴۳-  استفاده از طناب نجات و و بستن قلاب کمر بند ایمنی به آن در هنگام نصب یا پیاده کردن داربست الزامیست . این طناب دارای طولی برابر ۲۰ متر است که در موازات سطوح داربست به ستون یا تکیه گاه هائی محکم شده شخص به راحتی می تواند با انداختن قلاب کمربند ایمنی پیرامون طناب مسیری برابر طول طناب را در روی داربست بصورت خطی تردد نماید.

شماره های تماس: 09123506429 – 02122893507

آشنایی با داربست و اجزای آن

آشنایی با داربست و اجزای آن

برای استفاده از کارگر در ارتفاع بالاتر از 3 متر، نیاز به تجهیزات بخصوصی است، گسترش ارتفاع های ساختمان ها سبب شده که نیاز به تجهیزاتی که راحت تر و سبک تر و کارا تر باشد،زیاد شود و درعین حال باید ایمنی و سرعت کار را نیز در نظر داشت.

زمانی که داربست بدرستی نصب نشوند، خطر افتادن و سقوط  حتمی می باشد.

باید در نظر داشت تقریبا 2 یا 3 میلیون از کارگران ساختمان، روی داربست ها کار می کنند، سپس با رعایت قوانین و استانداردها باعث جلوگیری از وقوع حادثه که منجربه مرگ نیز می شود.

اجزای داربست:

1. ستون داربست

لوله هایی که بصورت قائم نصب شده اند که در اصل ، بار اصلی داربست توسط این لوله ها به زمین منتقل می گردد. در اصل این لوله ها یا به صورت قائم و یا به صورت کمی مایل به نمای ساختمان نصب میگردد، که در حالت عادی ارتفاع این لوله ها 6 متر بوده که در صورت نیاز، بیشتر ارتفاع توسط اتصال ها (بست های برشی) به ارتفاع اضافه می گردد.

2. لوله های سرتاسری

لوله های افقی داربست که به حالت طولی در داربست نصب می شوند و داربست را به حالت افقی مهار می کند، که از این لوله ها برای تکیه گاه کردن تخته زیر پا و همچنین برای جابجایی در طول داربست  استفاده می شود.

3. لوله های زیر تخته ای (قالب)

لوله هایی که بین دوستون به صورت قائم نصب شده که در طول داربست باعث ایجاد مکانی برای قرار دادن تخته بنایی می شود.

4. شمع مایل

لوله ای که به صورت مایل به داربست متصل شده و یک سر آن روی زمین قرار میگیرد تا نوعی مهار را ایجادکنند. در اصطلاح به آن ها چسب نیز گفته می شود و در حالت معمول در ارتفاع حدود 5  متر نصب می گردد.

5. لوله های مهار

لوله هایی هستند که به صورت قطری بین داربست و نمای ساختمان نصب شده و ازجابه جایی داربست جلوگیری می نماید. این لوله ها اجازه نصب در ارتفاع را مهیا می کند.

6. میله ی شکاف دار:

این قطعه به منظور اتصال دو لوله به یکدیگر، چه در حالت افقی و چه در حالت عمودی استفاده می شود که در حالت معمول به اتصال معروف می باشد.

7.بست

برای اتصال لوله ها و تمامی اجزای داربست که تا به حال شناختیم، ازبست های قائم چهارپیچ استفاه میگردد. جنس این نوع بست ها فولادی بوده و توانایی زیادی در برابر فشار چه در حالت عمودی و چه افقی را دارا هستند.

نکات اجرایی در برپایی و نصب داربست

نکات اجرایی در برپایی و نصب داربست

اجرای داربست بسیار مهم بوده و می بایست توسط افراد ماهر و با تجربه صورت بگیرد. همه ی نکات باید در راستای ایمنی و پایداری داربست باشند.

الف: ستون های داربست باید روی مکان محکم و دارای ایستایی بالا باشد.

ب: فاصله ی بین ستون ها باید به ضخامت تخته زیر پایه ای مورد استفاده، بستگی داشته باشد، در هر صورت از 3 متر نباید بیشتر باشد.

ج: قالب ها باید در یک راستا و به صورت تراز نصب گردد. و تخته ها به صورت کاملا افقی قرار می گیرند.